Wednesday, December 22, 2010

..Broken Language..


sebenarnya nak cerita pasal menu makan malam tapi teringat yang siang tadi ada terfikir pasal tajuk di atas..


OK! kalau kita cakap rojakk.. contohh la yang sering diamalkan pada zaman ni.. termasuk saya..hehe

"boleh saya tahu jadual... sebab saya nak arrange kan sesi dekat sini pula"


"I dont know la, why dont u ask Mis bla bla, She's maybe tahu kot"


"...ok, saya dah dapat. Thank you"

and so on.. amalan yang sering di lakukan.. kan

jadi sekarang ni Broken Malay atau Broken English?? kalau bagi saya, bahasa melayu pun tak lepas lagi inikan pula nak bahasa Inggeris.. tapi sebenarnya tak salah mencuba, kita tak sempurna mana, jadi tak salah nak mix.. cuma sesetengah orang melayu yang DAH tak reti nak cakap bahasa melayu bila syokk cakap bahasa inggeris dan ada pula yang tak nak maju ke depan dengan tak nak mencuba cakap bahasa inggeris..

tapi jangan lah rojakkan bahasa ni.. sebab kelak diri sendiri yang susah.. teringat dulu masa presentation kelas BI. bila amalkan rojak bahasa, tergagap bila present.. kejap nak cakap BM, kejap nak cakap BI.. alihnya jadi bahan ketawa..

hehe

for me : this two language is very important..but the most important TAK KAN MELAYU HILANG DI DUNIA... cewaahhh.. kakaka