Tuesday, November 16, 2010

..::Super Bom::..


antara perkara yang menarik minat saya dan perhatian saya adalah gunung berapi. sangat bernasib baik kerana Malaysia ni tak ada gunung berapi, tetapi kalau ada, jangan fikir ia bencana terusan saja kerana negara yang ada gunung berapi ni, tanahnya suburr >> sesetengah pihak
mendakwa begitu.

kenapa gunung berapi tu menarik saya untuk suka kepadanya..sebab salah satunya :

1) Isu negera jiran sebelah.. meletusnya Gunung Merapi ( gunung merapi antara yang sangat aktif di Indonesia)

2) letusannya yang kuat, dapat mengalahkan bom atom.tapi tak semua letusan gunung berapi sama kerana ada yang hanya mengalirkan lava saja.. kemudian, aliran lava,.tidak akan ada satu kehidupan yang akan hidup apabila terkena aliran lava yang sangat panas tu.. jadi jangan sesuka hati nak celur kaki tu dekat lava ya!

3) yang menarik lagi, letusan gunung berapi tidak boleh dicipta oleh manusia..kerana ia adalah kejadian yang datang dari ALLAH.. so orang putihh tak boleh tiruu ya!

jadi ada beberapa sedikit info nak saya kongsikan.. untuk kita semua..

Gunung berapi adalah bukaan, atau rekahan, pada permukaan atau kerak Bumi, yang membenarkan gas, abu, dan batu cair yang panas bebas jauh di dalam bawah permukaan bumi. Aktiviti gunung berapi membabitkan extrusion of rock yang cenderung membentuk gunung atau ciri-ciri berbentuk gunung melalui tempoh masa. (Google)

Lagi.. gunung berapi akan terjadi apabila plat tetonik berpisah atau bertembung. Apa itu plat tetonik? Nanti saya terangkan. seterusnya Gunung berapi juga boleh terbentuk di kawasan di mana terdapat renggangan pada kerak bumi. Lingkaran Api Pasifik pula mempunyai contoh gunung berapi yang terhasil akibat pertembungan plak tektonik



plat tektonik ialah :

  • kerak bumi yang paling atas sekali (bumi mempunyai 7 lapisan tanah). kerak bumi ini terbahagi kepada dua iaitu kerak samudra dan kerak benua. semua orang tahu bahawa, benda yang berada di pusat bumi atau selepas 7 lapisan tanah itu ialah magma. magma pula ialah sejenis cairan yang suhunya..sangatlah tinggi atau sentiasa berada pada tahap melebur.
  • berlakunya pergerakan plak tektonik kerana plat tektonik mudah untuk bergerak dan menggelonsor antara satu sama lain. pergerakan antara satu sama lain plat tektonik, bukan secara perlahan atau berskala.. tetapi pergerakan mereka sangat laju dan sebab itu terjadinya gempa bumi.
dengan berubahnya kedudukan asal atau akibat daripada menggelonsornya plat-plat tektonik ini, maka akan terjadi satu daratan yang baru. umumnya juga, dengan perubahan plat tektonik ini akan disusuli atau sebelumnya dengan letusan gunung berapi. so so scary kan..

namun kita bertuah kerana zaman ini, kita mempunyai teknologi yang canggih untuk mengesan
bacaan gunung berapi..teknologi sekarang juga boleh mengagak bila akan meletusnya gunung
berapi.

saya akui juga yang saya mengikuti tentang letusan gunung berapi ni.. hee tapi tak lah sampai nak jadi pakar analisis gunung berapi.. dan kekadang saya search dekat you tube.. dah masih mengungguli letusan gunung berapi paling hebat sampai sekarang ialah letupan gunung berapi krakatau pada Ogos 1883 yang mengorbankan banyak nyawa dan jiwa.. >> terletak juga di Indoneasi (Selat Sunda)

setakat ini dulu.. nanti sambung lagi ^^