Tuesday, April 19, 2011

semuanya mesti bersebab


Apa pun yang terjadi kan, mesti ada sebab musabab kenapa dan mengapa sesuatu perkara itu terjadi

Aku memang ada rasa menyesal bila aku TERlepas cakap. Mungkin sebab rasa sakit hati yang melampau menjadikan aku ni seperti seorang yang ayat kejam, yang mulut celupar, yang pentingkan diri sendiri..yang buruk-buruk la, senang cite


Tapi


Mereka-mereka itu tu pula? Apa kurangnya?? Bercakap dengan rasa seronok (mengumpat) tanpa tahu situasi sebenar?? Buat keputusan atau pendirian yang tidak benar malah langsung tidak tepat terhadap orang lain? Apa bezanya diorang dengan aku?

 
Beza tetap ada


Aku bukan seorang yang kuat mengumpat- merepek ye aku memang kuat! Aku jarang nak ambil tahu pasal orang lain. Aku lebih berminat mendengar dan memahami situasi yang dialami oleh orang lain-orang yang kena umpat lah kan.. tapi kadang-kadang terlepas juga, terngumpat juga, terkeluar juga rasa tidak puas hati, termelampau juga. Kita manusia, tidak sesempurna mana pun….


Namun


Aku pasti akan terkenangkan apa yang aku cakap. Aku selalu ingatkan dalam diri ‘terlajak perahu boleh ditarik, telajak kata buruk padahnya’.. ye, ayat itu yang selalu aku ingatkan pada diri sendiri, sebab kita hidup bermasyarakat. Hari ni musuh ketat, esok jadi kawan baik pula.. kitaran hidup ni kita tak tahu. Kejap kita di atas, kejap kita di bawah


Tapi sebenarnya


Kita tahu diri kita dan sebenarnya pemikiran kita tahu yang kita tak terlepas dari merasa situasi diorang Cuma mungkin cara saja yang berbeza. Hari ni kau mengutuk orang kaw-kaw punya, esok pula orang lain kutuk kau sambil minum kopi kapal api-hah? Apa rasa. Aku nasihatkan pada diri sendiri (kau juga) berfikir dulu sebelum membuat sebarang tindakan. Jangan terburu-buru ‘menjatuhkan hukuman’ kepada orang lain. Kita tidak ada hak dalam hidup orang lain, jadi lebih baik kita jadi seperti pemerhati. Dan bila dia perlukan pertolongan, tolonglah dengan hati yang ikhlas.. dendam lama usahlah diperbangkitkan lagi. Redha la dengan apa yang telah terjadi



Ni aku cakap random saje.. tak point pada siapa-siapa.. semuanya utk mengingatkan diri sendiri juga..