Friday, October 12, 2012

MY FYP


Alhamdulillah, my final project is done!. Akhirnya siap juga dalam keadaan aku sungguh kelam kabut, tergesa-gesa,time office hour buat asemen,.. oh I wish, that time I realize how important buat FYP ni awal-awal!.

STRESS! Sebulan lagi nak hantar FYP, time tu lah baru nk submit questionnaire pada supervisor, 2 weeks to collect the raw data. Then run the SPSS for the result, amek masa seminggu jugak. Kemudian, jangan lupe buat analisis, serta Literature Review kena tambah banyak lagi. Oh lupe! stress bila minimum sheet for FYP is 60! Mati mak nyah nak karang apa dalam FYP tuhh.

Belum lagi STRESS bila tak tahu macam mana nak run ANOVA dalam SPSS. Boleh pulak kompius dengan member tentang hipotesis. H Null tu no significant value between IV and DV. Dah kalo nak buat ujian-t macam mana pulak. Kenapa kena buat ujian ANOVA dan t-Test?. Ha jawabbb???. Dah tu, nak kena karang dalam BI pun stress. Alihnye upah abgGOOGLE translate kan sebab tak boleh fikir dengan rasional, masa dah suntuk sampai kena tempelak dengan supervisor.
“saya tak nak jadi guru bahasa inggeris awak!” WUWUWUWUWUWU!!!!


Sejujurnya dalam tempoh sebulan lebih tu, aku rasa urat-urat kat otak aku ni macam nak putus. Over thinking or overload or over whatever sampai badan-badan effect sekali. Sepanjang 3 minggu akhir tu aku mengalami senak perut yang melampau, sakit kepala yang kita boleh rasa macam ade benda bergerak-gerak kat dahi, tengkuk tegang gile, dan tekak asyik loya nak muntah saja.. nak tahu tak? Perasaan nak muntah tu sangat lah tension sebab nak muntah tapi tak ape yang nak dimuntahkann. STRESS TAK?? Pitam-pitam-pitam-pitam…

Tapi sejujurnya aku bersyukur dapat SUPERVISOR yang sangat COOL! He is so..so.. so.. relax! Ha itu lah aku bule ungkapkan. Everytime jumpe die tak sampai 10 minit. He just said, ok, orait, hmmm.. smpai aku jadi naik heran, member yang lain jumpe supervisor smpai 40 minit. Akunye masa paling lama pun 13 minit ! T_T (dia tak suka jumpe aku ke?)

At the end, my supervisor said.
“best tak buat research?”
“honestly sangat seronok Dr. tapi itulah limited of time kan. Kot tak mesti lagi baik saya boleh buat”.
Smile. “sebenarnya saya nak u discover and explore sendiri mcm mana buat research ni. U tahu nanti mcm mana nk buat research bile sambung master and phD. I am just guide. Kalo saya bagi sume nanti tak best pulak”.
Smile balik. 
Haaa??? Tapi tak pelah, janji saya dapat A utk FYP. *dalam hati aku je tu*

Kali terakhir jumpe supervisor aku tunjukkan result ANOVA analisis aku dan die kata hmmm.. tak sampai satu minit je. Tu kire dia kata betul lah, kemudian aku terus sambung buat FYP, bermalam-malam duk kat libarary. Lagi 3 hari kot nak hantar tak silap aku. STESS GILE mase tu. Tidur tak cukup, rehat pun tak cukup tapi makan banyak pulak. Tapi aku harus gagahkan diri sendiri. Jangan pengsan dulu. Jangan mengalah dulu. Jangan stress, jangan mengamuk, control=control=control. Lagi sedikit je nak siap ni. insyaALLAH semua ok. pelbagai motivasi aku taburkan pada diri sendiri bile nk siapkan FYP nih. Tu belum masuk dengan asemen-asemen sampingan. *pengsan*

Tapi bila dah hantar FYP nih, satu perasaan lega timbul apabila satu beban dah tak digalas. Bila dah hantar tu dah tak fikir ape lagi. tapi kekadang terfikir juga macam nak buat lagi je, ade je nak diperbetulkan. Whatever it is, I've done my best and best effort untuk siapkan FYP nih... satu kenangan yang sangat manis dalam hidup aku..