Thursday, November 8, 2012

(Post terlepas) Bazar Ramadhan

Alhamdulillah dah 5 hari kite berpuasa untuk bulan ramadhan 1433H. hari ini akan berbuka puasa pada hari ke 6 dalam kelas Quality Management which mean this is the last puasa aku akan merasa sebagai student part-time. Berbuka dalam kelas dengan duduk bertiga mengadap whiteboard, bila yang kiri nak cakap pada yang kanan kena melalui si tengah yang sedang berbuka. Oh! I will miss that moment.

Setakat 5 hari berpuasa ini dah 3 bazar ramadhan aku pergi. I hate crowded and pergi bazaar ramadhan waktu kemuncak adalah satu perkara yang akan aku elak. Aku akan terpacak pukul 3.30 depan pintu bazaar tu. I am the first buyer! Hahaha

Tapi itu dalam mimpi aku je la bro. nan-hado lah nak terpacak pukul 3.30 petang dengan matahari yang tengah panas terik, buleh pulak time tu teringin nak pakai tudung hitam dipadankan dengan t-shirt hitam juga. Well, aku percaya, bila sampai rumah jam 7, aku antara ayam golek yang terbakar!.

Satu sikap manusia di bazaar ramadhan yang aku dok perhati, selain membeli belah dengan hawa nafsu dan tamak haloba ialah BERATUR. Kalo dekat bazaar ramadhan rembau, huh xde nye nak beratur! Kalo tepi sebelah makcik tengah buat ice-blended tu kosong, kat situ lah die menepek order sedangkan belakang-belakang tu belum order lagi! So sweet kan. “Dah kol 6 ni, kang tak sempat nak berbuka, jadi nyelit je lah ye kak oi!”

Bila aku pergi bazaar ramadhan serdang pula, (nasib baik pergi bukan waktu kemuncak seperti kat rembau), orang kat situ bebaik. Pandai beratur! Yelah kan, awak tu semua kerja dalam university, tak kan tak ade kesedaran sivik kot! Tapi ade je yang buat-buat tak perasan. Nak marah pun, kite tak boleh sebab kite digalakkan bersabar! =) “tak pe-tak pe, murtabak makcik ni banyak lagi”.

Dan bazaar ramadhan nilai di taman semarak yang aku pergi pukul 6! Tak payah cakap. Lautan manusia dengan cuaca terik! Amek ko!! Nak jalan pun susah. Menyingkot-nyingkot dan yang paling aku stress apabila orang depan stop, pikir nak beli apa atau tengah keluar duit, yang belakang pun terpaksalah stop. Nak motong, orang kat depan melintang patah pula. Jadi tak boleh jalan???? apa boleh buat??? SABAR! =)

Tapi yang penting sekali, aku belanja di bazaar ramadhan mengikut keperluan. Sudah tak ada lagi hawa nafsu yang tamak haloba bila berbuka ketika masa kecik dulu..kekeke. mungkin sebab dah besar matured kot. I buy what I'm craving to eat. Ayam goreng + nasi putih + sos cili dan air sarsi sejuk. Done! Aku sungguh bersyukur dengan nikmat ALLAH. Tapi aku ade juga beli kuih cara manis atau putu piring skali. Cedap!