Wednesday, January 23, 2013

annyong haseyo korea: renew passport!

안녕, 잘 지내

wahh..hebat pukulan angau nak ke korea nih!..

Assalammualaikum!



first thing first ialah aku akan Negara Korea Selatan! deabakk!! apa tu? bagus maksudnya..entah apa-apa!! :')

Trip ko korea ni diusulkan oleh fakulti tempat aku bekerja. tahun-tahun sebelum ni fakulti aku buat lawatan kerja ke China & Vietnam and this year pulak lawatan kerja ke Korea Selatan!

wah..excited aku dengarnya. excited lagi apabila RM1K ditaja oleh pihak pengurusan fakulti, siapa tak nak kan?? glowing den!. itu khabar angin@rumours yang didengar pada bulan 11 tahun 2012. 

masuk tahun 2013, setelah berita ini disah dan disebarkan aku antara yang bagi nama, masa tu total untuk trip ke korea selama 6 hari 5 malam ialah RM3K. Ok, 3K banyak! tapi RM1K dah ditaja oleh pihak pengurusan!. so apa tunggu lagi? cepat-cepat bagi nama. 

aku yg banyak sangat thoughts ni mula-mula suka, lepas tu berbelah bagi, lepas tu macam tak nak pergi, lepas tu excited sangat nak pergi. siap janji dengan zu lagi nak pergi trip ni sama-sama, sebab kalau tak ada kawan pun x best trip ni.hehe. kemudian aku rasa macam tak nak pegi..lepas tu nak pegi balik! haih dah tak tetap pendirian!

antara yg buat aku macam maleh nak pegi ialah kena renew passport! masa memula buat passport pada tahun 2011. masa tu nak pegi singapore. at that time memang akak aku suggest buat 5 tahun terus sebab senang! tak payah susah nak pegi renew!

aku ni degil skit dan dikuatkan dengan alasan my money is not enough!! jadi aku buat 2 tahun saja, harga wajib bayar ialah RM100. sebab masa tu aku fikir, mungkin lepas ni aku dah tak bercuti/berjalan/bekerja ke luar negara. dan angkuhnya masa tu, kalau kena buat juga aku pergi jelah renew kan, apa susah!!!

ha kau ingat tak susah ke nak renew passport? nak pula passport aku dead time je 3 hari sebelum nak ke korea. memang sah, wajib dan benar kena renew passport. oleh sebab kekangan masa jadi nak renew passport ni selalu ditanguhkan, padahal pejabat immigration ada je di mana-mana. pilih samada nk buat dekat putrajaya atau kajang.? tp itupun bencinta nak pegi.

dah dekat pun aku malas nak pegi. kononnya nak buat online. bukan tak boleh buat online tetapi cara pembayaran melalui kad kredit..hehehe, aku xde kad kredit,kalau transfer duit boleh la. nak pinjam kad kredit kakak pula terasa seperti tak rasional je.. sigh!

so aku cekalkan hati ni utk renew passport! kot tak negara korea ko hanya akan tengok dalam Running Man saja! ha padan muka ko!!! nak pula akak dekat opis ni dah minta duit tiket dan number passport. jadi kena pegi masa bos cuti nih. tak de lah rasa besalah sangat bila keluar office sampai 3 jam!

3 jam tau aku pegi renew passport! nak pula time aku pegi adalah hari kerajaan dah dapat gaji.. 60 orang sebelum giliran aku. sigh! cuma aku nak tekankan dekat sini ialah masa renew tu, procedure perlukan satu keping salinan ic, original ic, duit dan gambar terbaru 2 keping.

perlu dingatkan yang pegi pejabat immigration tu, apabila dimaksudkan gambar terbaru tu ialah gambar yang ko nak renew passport adalah berbeza dengan gambar yang dah ada dalam passport lama ko!

mr. immigration: tak de gambar terbaru ke?
me: ada, tu kan gambar terbaru. (aku amek 3 tahun yang lepas)
mr. immigration: ni bukan gambar terbaru sebab sama dalam passport.
me: terkejut nyah sambil senyum senget
mr. immigration: sementara tunggu gilaran ni pegi ambil gambar baru dekat sana tu.,

ha amek ko! nak tak nak aku pegi jugak lah amek gambar TERbaru. sebelum ni gerak hati aku terdetik pasal gambar terbaru ni tp tak sangka gerak hati is always right! terbang spuloh hinggit aku.





3 jam tunggu nak dapat passport baru. dengar sabar dan tawakal dan main game dan habes lah satu siri tengok cerita philipina, akhirnya siap juga my new passport. kali ni aku buat 5 tahun. pejam mata je hulur RM300..hehe. senang dikemudian hari. Alhamdullilah. 








disebabkan Running Man ni lah, aku terkinja-kinja nak pegi korea.. aduhai..